söndag 31 oktober 2010

vägra

har fått kommentarer som lyder, man ska vara nöjd med det man har, och man ska inte kräva så mycket, 
Är inte det lite typiskt svenskt, att vara nöjd och bara låta livet susa förbi, lite jag vill inte störa eller synas, ursäkta mig stilen? för när man blir nöjd då börjar tristessen, missförstå inte nu man kan vara tillfreds och känna allt som gör en nöjd, men man måste nog utmana och utmanas.

exempelvis när jag var in till örebro med lite reklamationer, en soffa till Ikea ett par skor till Ica Maxi en ipod till El-giganten och en väska till Mega. stod på varje ställe och hävdade min rätt till reseersättning enligt kkl och fick höra många nejmen och suck, men tillslut vart det samanlagt 1280kr i ersättningar. man ska våga ta försig och våga stå för sina rättigheter, inte vara tyst och foga sig.

nä man ska nog sträva efter livet man ska nog inte vara nöjd utan söka, vad man söker är upp till var och en. men var inte nöjda! låt ingen sätta sig på er kuva er inte stå rakryggade och ta för er, men visa respekt och medkänsla inte meningen att ni ska köra över någon eller såra, bara vara ärliga mot er själva och andra.

3 kommentarer:

  1. Anonym4/11/10

    Fast T, om man nu ständigt ska vara på jakt och söka efter utmaningar, att inte vara nöjd med det som man har, skapar inte det ett ekorrhjul där du ständigt söker annat, letande efter något som du inte kan definiera alla gånger? Vilket i sig måste bli oerhört stressande.

    Man kan faktiskt även välja vad man lägger sin energi på och vad man väljer att stå upp för. Är det viktigt för dig med resersättningar, ja då ska du lägga din energi på det.

    Klart man ska ta för sig av livet, men det innebär väl inte per automatik att man inte kan vara nöjd med det liv man har? Att leva i ett ständigt sökande måste vara oerhört påfrestande...

    Må så gott.

    SvaraRadera
  2. ekorrhjul kan det nog aldrig bli, man söker ju nya saker inte samma väg att gå,
    men är man nöjd så förblir man nog en anonym och bortglömd person. lite trist som en regnig söndag.
    men vissa kanske vill leva så? leva i det tysta och inte våga vilja. bara strutta runt och säga ursäkta mig,
    men som sagt vist ska man våga ta för sig och för det krävs att man inte ska vara nöjd. varför ska man bara lägga energi på viktiga saker? menar denna blogg och ett anonymt inlägg är knappast i närheten av viktigt ändå lägger jag energi på att svara. menar varför ska man ta sig själv på så jäkla stort allvar?

    fråga, är du nöjd med ditt liv anonym? har du kommit dit du vill, nått dit utopia?

    SvaraRadera
  3. Anonym8/11/10

    Tror vi är en del anonyma som läser din blogg men misstänker att det var mig du syftade till.

    Min vän, allt här i livet är inte svart eller vitt utan det finns en mängd zoner där emellan. Jag måste dock säga att när jag ramlade över din blogg att det förvånade mig inte så särskilt mycket att du valt att blogga, sökande som du är ;)

    Som ett svar på din fråga; ja, jag har kommit dit där jag just nu vill vara. Det finns alltid saker som man skulle vilja förändra, ibland sådant som inte går och med åldern har jag nått dit att jag kan acceptera att vissa saker blivit som de blivit men jag behöver inte tycka om det. Jag tar för mig av det jag vill och resten struntar jag ärligt talat i.

    Jag anser att man kan vara tillfreds utan att för den skull ha ett liv som är; för att använda dina beskrivningar; tråkigt, anonymt, bortglömt, intetsägande och ”nöjt”. Det säger mer om dig och dina tankar än om mig och mitt liv.

    Ett blogginlägg och ett svar/fråga kan vara nog så tankeväckande/viktigt både för den skrivande och för den frågande utan att för den skull lösa den stora frågan. Nu har jag svarat på din fråga; här kommer en till dig: Vad skulle du vilja förändra med ditt nuvarande liv och vad är ditt mål?

    Må så gott.

    SvaraRadera